فيديو .. إكرامي يكشف كواليس وتفاصيل انتقال شريف ورمضان صبحي لبيراميدز

السبت 05/سبتمبر/2020 - 12:41 ص
كتب: محمد إبراهيم
إكرامي الشحات
إكرامي الشحات
أكد إكرامي الشحات، حارس مرمى الفريق الأول لكرة القدم الأسبق بالنادي الأهلى ومنتخب مصر، أن اختيار بقاء رمضان صبحي في مصر كان برغبة من أسرته وزوجته، أما اختياره فريق آخر غير الأهلي فقراره فقط.

وقال إكرامي خلال حواره مع الإعلامي معتز الدمرداش ببرنامج "90 دقيقة" المذاع على شاشة "المحور"، "من حق الجماهير تزعل وأنا مباركتلوش لحد دلوقتي، وهو هيطلع يوضح أسباب انتقاله لبيراميدز في الوقت المناسب، رمضان مش صغير في السن هو بيفكر وعارف بيعمل إيه".

وتابع إكرامي: "شريف إكرامي مكنش بيلعب في النادي الأهلي، لكن هل عشان شريف مبيلعبش يقوم رمضان كمان ميلعبش؟ مستحيل طبعا وفي معطيات كتير غايبة عن الناس، لأن الناس بتحكم على الظاهر وعلى الخبر اللي بتقرأه، واستحالة شريف أو رمضان يلعبوا في الزمالك، معقبصا: "الأهلي بيكسب برمضان ومن غير رمضان وقبله كسب بالخطيب ومن غير الخطيب وبصالح سليم ومن غيره، الأهلي مش بيقف على حد ودي مش جملة بتتقال كده وخلاص دي كلمة حقيقية وأحد أهم خصائص النادي الأهلي، ومفيش لاعيب يبقى رحيله خسارة على الأهلي".

وعن انضمام رمضان لبيراميدز قال:"حسيت بحاجة وحشة في قلبي، ولو كان رمضان قالي على الموضوع ده قبل ما يتفق مع الناس ويوقع كنت قولتله متمشيش من الأهلي، لأني دايما بميل للون الأحمر وحبي للنادي الأهلي فوق كل شيء".

وأتم: "الأهلي بيكسب برمضان ومن غير رمضان وقبله كسب بالخطيب ومن غير الخطيب وبصالح سليم ومن غيره، الأهلي مش بيقف على حد ودي مش جملة بتتقال كدة وخلاص دي كلمة حقيقية وأحد أهم خصائص النادي الأهلي، ومفيش لاعيب يبقى رحيله خسارة على الأهلي".