كل ما تريد معرفته عن تصريحات كيروش مدرب منتخب مصر بعد الفوز علي ليبيا

السبت 09/أكتوبر/2021 - 07:44 ص
وان ثري| بوابة الرياضة المصرية
أبدي البرتغالي كارلوس كيروش المدير الفني لمنتخب مصر سعادته الكبيرة بفوز مصر علي حساب ليبيا بهدف دون رد في المباراة التي أقيمت بينهما في الجولة الثالثة من منافسات التصفيات المؤهلة لكأس العالم.

وقال كيروش أن الفوز اليوم جاء عن جدارة واستحقاق ويعد خطوة مهمة للغاية في مشوار التأهل إلى كأس العالم المقبل مشيدا بالجهاز الفني واللاعبين .

وأضاف أن لاعبي منتخب مصر قدموا مباراة كبيرة واستحقوا الفوز مؤكدا ثقته علي مواصلة المشوار واستمرار الانتصارات والتأهل إلى كأس العالم.

وتابع : " من غير شك استحقينا الفوز ولعبنا كرة قدم جيدة .. كنا المفروض ننهي المباراة بدري عن كدة وبأهداف اكتر من كدة .. كان في تركيز كبير من جانب اللاعيبة ونجحنا في تصدر المجموعة .. ليبيا اظهرت لنا اليوم سبب تصدر المجموعة قبل مواجهتنا عندهم لاعيبة جيدة ومدرب جيد .. كنا لازم نقدم اداء جيد عشان نكسب وهنقاتل حتى النهاية لتحقيق هدفنا ".

واكمل :" كنا لازم نضغط ال٩٠ دقيقة ورتمنا في الهجوم والدفاع كان جيد جدا .. مبحبش اتكلم على لاعب بعينه بس اللي اقدر اقوله ان هدف مرموش جيد وقدر يكسبنا المباراة وحصد النقاط الثلاث "

واضاف :" اللاعيبة بتبذل اقصى ما عندها وبدأنا من اليوم التحضير لمباراة الاثنين .. ليبيا بتفكر ازاي تستعيد الصدارة وده طبيعي واحنا بنفكر ازاي نحافظ على مركزنا واكيد هتبقى مباراة قوية جدا " .

واستكمل :" احنا كسبانين واحد صفر ليبيا عملت تبدلين وبيخاطروا فاحنا ازاي نواجه ده عشان كدة نزل طارق حامد بدل عبد الله السعيد وبرضو كان لعبنا لقدام بطلوع النني والسولية لقدام وكسرنا التواصل بين خط دفاع ليبيا وهجومهم ".

الروح من مكاسب مباراة ليبيا وكانوا يستحقوا تسجيل أهداف اكتر انا راضي وسعيد بلاعيبتي النهاردة وبما قدموه

ارفض التعليق على لاعب بعينه حديثي ان الفريق كان جيد وفخورين بهم لا فرق لي بين اللاعبين المحترفين والمحليين بتعامل مع الجميع .