غالي يفجر مفاجأة لأول مرة عن رحيل موسيماني مدرب الأهلي السابق

الثلاثاء 07/فبراير/2023 - 05:47 م
كتب: ابراهيم الخطيب
وان ثري| بوابة الرياضة المصرية
كشف حسام غالي، عضو مجلس إدارة النادي الأهلي، تفاصيل رحيل بيتسو موسيماني مدرب الأهلي السابق، عن تدريب القلعة الحمراء.

وقال غالي فى تصريحات مع برنامج "نصوحي": "مستر بيتسو موسيماني كان عقده يقترب من الانتهاء وبالفعل تفاوضنا على تجديده وبالفعل جدد عقده".

وأضاف: "النادي رئيسه محمود الخطيب حاصل على تفويض من المجلس بإدارة ملف كرة القدم في الأهلي وتم اختياري من الكابتن بتولي منصب النائب وفي لجنة تخطيط فيها الكابتن زكريا ناصف والكابتن محسن صالح، اي قرار بيخص الكرة بيعدي على الـ 4 دول وبيتناقش والاغلبية بيمشي قراره".

وتابع: "نفترض أن الكابتن الخطيب طلب أن موسيماني يستمر والـ3 الباقيين طلبوا رحيله وقتها سيرحل لأن نظام الأهلي هو الاحتكام لصوت الأغلبية".

وأوضح: "فى ذلك التوقيت كانت هناك شركة الكرة ولجنة تخطيط وطالبني الخطيب بالاجتماع مع موسيماني لتجديد عقده قبل كأس العالم للأندية والموضوع أتأجل وراح ورجع وجددنا فعلا العقد".

واستطرد: "بعدها طلع كلام انه يمشي ولا يقعد، قعدنا معاه 3 مرات وراح ماتش النهائي ورجع كان في مقابلة بينه وبين الكابتن الخطيب والأستاذ ياسين منصور هم الـ 3 دول بس".

وأوضح: "خرج كلام إني عقدت جلسة مع موسيماني ودخلت معه في مشادة رغم أنني لم أتواجد في هذه الجلسة ومعرفش ابعادها ايه وايه الي حصل فيها".

وأشار: "بيتسو موسيماني بعد عودته من المغرب عقد جلسة معهم وعرفنا ان الراجل هيمشي والكابتن الخطيب قال ان الراجل هو الي طلب يمشي وانه تعبان ومش قادر من الضغوط

واختتم: "جمهور الأهلي مش بيتقبل غير الفوز بس لو عملت ايه في الماضي وخسرت مفيش حاجة هتعدي، موسيماني قال أنا مش مستحمل الضغوطات دي وبناء عليه مشي، ولا اتخانقت معاه ولا كان قراري، ولا علشان محمد هاني، هو مشي ومحمد هاني قعد والموسم كمل".